Elektrische steps zijn een snelgroeiende vorm van stedelijk vervoer in Nederland. Door hun wendbaarheid, eenvoudig gebruik en milieuvriendelijke karakter bieden elektrische steps vele voordelen ten opzichte van traditionele vervoersmiddelen. Toch is het belangrijk om te weten wat de huidige regelgeving is rond het gebruik van elektrische steps op de openbare weg, welke risico’s eraan verbonden zijn en wat de toekomstperspectieven zijn.
Inhoudsopgave
Is een elektrische step legaal in Nederland?
Momenteel zijn elektrische steps in Nederland niet legaal op de openbare weg. Dit betekent dat elektrische steps momenteel alleen gebruikt mogen worden op eigen terrein, en niet op de openbare weg. Er zijn een aantal e-steps die goedgekeurd zijn door het RDW, hier komen we verder in het artikel op terug.
Wat zijn de regels rondom elektrische steps?
In Nederland wordt een elektrische step momenteel nog gecategoriseerd als een bijzondere bromfiets. Daar horen de volgende regels bij:
- Om op een e-step te mogen rijden dien je als bestuurder minimaal 16 jaar oud te zijn
- In sommige gevallen in het bezit te zijn van een rijbewijs.
- Daarnaast moet de bestuurder een helm dragen bij een maximumsnelheid van 25 km/h
- Moet het voertuig verzekerd zijn.
- Verder dient de bestuurder zich in het verkeer zoveel mogelijk rechts te houden
- Wanneer er een (brom)fietspad aanwezig is, dient daar gebruik van te worden gemaakt.
- Voordat een elektrische step legaal de openbare weg op mag, moet deze aan specifieke wet- en regelgeving voldoen.
- Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft de ‘Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen’ opgesteld om elektrische steps te keuren voordat ze op de markt worden gebracht.
Wanneer wordt de e-step toegestaan in Nederland?
Er wordt momenteel gewerkt aan een wetsvoorstel om het gebruik van elektrische steps op de openbare weg in Nederland te legaliseren. Dit wetsvoorstel wordt waarschijnlijk in 2024 behandeld door de Tweede Kamer. Tot die tijd blijft het gebruik van elektrische steps op de openbare weg verboden. Er werd lang gesproken over dat elektrische steps legaal zouden worden in 2023. Dit lijkt nu vertraagt te zijn tot 2024. Hieronder vertellen we waardoor dit komt.
Het kader voor lichte elektrische voertuigen (LEV’s) in Nederland heeft als doel een wettelijke basis te bieden voor de registratie en identificatie van deze voertuigen (e-steps). Het kader definieert de technische eisen en veiligheidsnormen waaraan elektrische steps aan moeten voldoen om op de openbare weg te mogen rijden.
Hoewel het LEV-kader nog niet van kracht is, is het mogelijk van invloed op de legalisering van elektrische steps in Nederland. Elektrische steps vallen namelijk onder de categorie lichte elektrische voertuigen en zijn momenteel nog niet legaal op de openbare weg in Nederland.
De invoering van het LEV-kader was oorspronkelijk gepland voor 2021, maar is vertraagd vanwege de complexiteit van de implementatie. Het kader zal nu naar verwachting pas in 2024 van kracht worden in Nederland. Deze vertraging heeft mogelijk enige invloed op de legalisering van elektrische steps, omdat het kader als basis dient voor de wet- en regelgeving rondom deze voertuigen.
Er wordt momenteel gewerkt aan het opstellen van een nieuwe categorie voor lichte elektrische voertuigen binnen het kader, waar elektrische steps mogelijk onder zouden kunnen vallen. Het is echter nog onduidelijk wanneer deze nieuwe categorie zal worden opgenomen in het kader en wanneer de legalisering van elektrische steps definitief zal worden doorgevoerd. Lees het gehele stuk hier.
Wat lijken voor nu de belangrijkste regels te worden rondom elektrische steps?
Het LEV’s-kader is dus nog niet definitief vastgesteld, maar er zijn wel al enkele belangrijke voorgestelde regels bekend die naar verwachting in het kader zullen worden opgenomen. Deze voorgestelde regels hebben betrekking op verschillende aspecten van het gebruik van lichte elektrische voertuigen (LEV’s) op de openbare weg. Hieronder vind je enkele belangrijke voorgestelde regels:
- Een maximaal motorvermogen van 400 Watt
- Een maximumsnelheid van 18 kilometer per uur.
- Een minimale leeftijd van 16 jaar voor bestuurders van LEV’s.
- Het dragen van een helm kan verplicht worden gesteld voor bestuurders van bepaalde typen LEV’s.
- Het voeren van een kenteken wordt verplicht.
- Een WA-verzekering voor je e-step wordt verplicht.
- Technische eisen en keuringen voor LEV’s om de veiligheid op de weg te waarborgen.
De exacte regels die zullen worden opgenomen in het LEV’s-kader zijn nog niet bekend, maar deze voorgestelde regels geven een indicatie van wat we kunnen verwachten.
Zijn alle elektrische steps momenteel verboden in Nederland?
Niet alle elektrische steps zijn momenteel verboden in Nederland. Er zijn enkele elektrische steps welke zijn goedgekeurd door het RDW en aan bepaalde eisen voldoen waardoor je met deze e-steps wel legaal de openbare weg op mag.
Welke elektrische steps zijn dan goedgekeurd door het RDW?
Bekijk hier alle RDW goedgekeurde elektrische steps en waar je ze kunt kopen voor de beste prijs!
Wat zijn de risico's van het rijden op een niet legale e-step?
Het gebruik van een illegale elektrische step kan diverse risico’s met zich meebrengen, zoals een boete van de politie, het niet gedekt zijn door een verzekering in geval van een ongeluk en problemen met de garantie en reparatie van de step.
De hoogte van de boete voor het rijden op een niet-legale e-step in Nederland is afhankelijk van de specifieke situatie en kan variëren per gemeente. Over het algemeen wordt het rijden op een niet-legale e-step beschouwd als een overtreding van de Wegenverkeerswet, wat kan leiden tot een boete van maximaal € 410,-.
In sommige gevallen kan de e-step zelfs in beslag worden genomen door de politie, wat kan leiden tot extra kosten voor de eigenaar om de step terug te krijgen.
Hoe wordt een elektrische step goedgekeurd?
Wanneer een fabrikant, importeur of distributeur voldoet aan de gestelde eisen in het bijzondere bromfietskader, kunnen zij bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een verzoek indienen om hun elektrische step te laten keuren en goedkeuren. Het ministerie kan hierbij hulp inschakelen van verschillende organisaties om het voertuig te beoordelen op verkeersveiligheid.
Het RDW wordt vervolgens gevraagd om de elektrische step te beoordelen en te toetsen aan de wettelijke eisen. Als de step aan alle wettelijke eisen voldoet, kan het ministerie besluiten om de step toe te laten op de openbare weg.
Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de wet- en regelgeving rondom elektrische steps en lichte elektrische voertuigen in Nederland. Hoewel deze voertuigen momenteel nog niet legaal zijn op de openbare weg, is er veel interesse in deze vorm van vervoer vanwege de vele voordelen, zoals milieuvriendelijkheid en mobiliteitsgemak. We zullen moeten afwachten hoe de wet- en regelgeving zich ontwikkelt en of elektrische steps uiteindelijk legaal op de openbare weg in Nederland zullen worden toegestaan. Hou onze website in de gaten voor al het laatste nieuws rondom de elektrische step
Bronnen:
https://legaalrijden.nl/blog/invoering-lev-kader-vermoedelijk-pas-in-2024/
https://rijksoverheid.nl/documenten/beleidsnotas/2022/04/15/bijlage-13-beslisnota-lev-kader-lichte-elektrische-voertuigen
https://rdw.nl